Illustration

Музичний менеджер. Чим займається, де шукати, на яких умовах працювати?

Сподіваюсь, ви вже мали нагоду усвідомити скільки всього потрібно робити артисту, щоб просувати свою творчість? Якщо стежите за моїм блогом в інстаграмі, то, напевно, вже переконалися, що я не розповідаю про успішний успіх, а про реальну тотальну роботу. Адже, важливо усвідомити, що музичний проект – це підприємство, для якого діють всі ті ж закони бізнесу. Однак, звісно, є додаткова специфіка, оскільки музичний бізнес – бізнес емоцій. 
Незалежному артисту, не рідко, доводиться займатися буквально всім: комерційні контакти, документообіг, фінанси, пошук команди, підрядників, організація концертів, записів, промо, зйомки кліпів, PR та багато іншого. Звісно, повний список не стосується початківця, однак. Як при цьому все встигнути? Якщо займатися усім самостійно, часу на творчість просто не залишиться. А це основна функція творця – творити.

Адміністративною роботою повинен займатися або повноцінний партнер по проекту, або ж найманий працівник – «музичний менеджер» чи ще як його називають «артист-менеджер». 

Як і в інших сферах, таку людину знайти дуже непросто, а якщо брати музичну індустрію України, то грамотних спеців і того менше.

До того ж українці розмили функції музичного менеджера між самим артистом та директором проекту, продюсером чи концертним директором. Найчастіше з цього взагалі виходить творчий вінегрет, коли зовсім різні люди ведуть численні справи виконавця без єдиного центру прийняття рішень та відповідальності. Точніше ним лишають самого артиста. Однак, як показує практика, це неефективне рішення.

На тлі цього постійно чую бажання виконавців найняти собі тямущого музичного менеджера. Але щоб це зробити, варто розібратися: "А хто це взагалі такий?"

Чим зазвичай зайнятий музичний менеджер?
Будь-які пропозиції про співпрацю, рекламу, виступи та інше надходять саме менеджеру, який розглядає та фільтрує все те, що не цікаво виконавцю. Він також опрацьовує цікаві пропозиції, домовляється за умови і готує до підписання контракт.
Ці переговори можуть стосуватися будь-чого: від промо та турів до послуг бухгалтера та пошуку інвестора. Серед обов'язків менеджера може бути також активна взаємодія з фанатами та фан-спільнотами, PR сфера щодо роботи зі ЗМІ, а також будь-які рекламні інтеграції.
До речі, робота з лейблами, контрактами та іншими комерційними питаннями – також обов'язки менеджера.
Фактично менеджер музиканта — це його партнер по бізнесу, права рука, велика нянька, сіра тінь, яка є важливою сполучною ланкою між артистом та рештою світу.


Функції та компетенції музичного менеджера

Музичний менеджер — це не дівчинка-помічниця, яка організовує сніданки в номерах готелів у різних містах концертного туру і він не великий боді-гард, який відбиває музикантів від розпалених фанатів.
Музичний менеджер — це людина, яка відповідає за адміністративну роботу, просування артиста, продажі та створює умови для його комерційного успіху. Це, зокрема, організація сніданків у номери готелів. Просто варто розуміти, роль менеджера.
По суті, ця людина адмініструє всі процеси, які так чи інакше стосуються творчості артиста: написання та запис треків, гастролі, тури. Він створює умови розвитку: як творчого, так і комерційного — часто одного без іншого немає.
Розберемо детально те, чим насправді займається цей учасник музичної індустрії.


Функції артист-менеджера

Усі обов'язки менеджера музичного проекту можна розділити на 2 великі групи:- управління проектом;- розвиток проекту.

Функції артист-менеджера можна розділити на кілька груп, які відносяться як до управління проектом, так і його розвитку:
1. PR та брендинг артистаФормування бренду артиста, в тому числі в очах аудиторії. Подача до видань, контроль що, де і про кого пишуть; узгодження публікацій, робота з тим, щоб ці публікації з'явилися; взаємодія зі ЗМІ, плейлистами, лейблом чи дистрибутором і т.д.
Зі зростом артиста, PR-напрямком займається окремий PR-менеджер або PR-директор.

2. Директор артистаПродаж виступів артиста як через вхідні звернення так і вихідний трафік — тобто сам менеджер обдзвонює чи пише до клубів, майданчиків, концертних організаторів, домовляється та організовує концертну діяльність.

3. ПромоутерНаприклад, у артиста може бути якийсь великий концерт у Києві і в даному випадку артист-менеджер може знаходити майданчик, домовлятися з організаторами за ціну та умови, шукати світло, звук тощо. Якщо раптом гурт не повністю укомплектований, то артист-менеджер займатиметься підбором музикантів. 
У артистів більшого масштабу таку частину роботи може закривати окрема людина. Посада такої людини називається «Концертний директор».

4. Допомога з творчою частиноюДо прикладу, пошук підрядників, щоб зняти кліп — шукає підрядників, домовляється за ціну, заключає з ними договори. Пошук музикантів, студій звукозапису і т.д.
5. Юридична частинаВедення документообігу — читання договорів, вибивати найкращі умови для артиста, тобто виступати таким юристом-консультантом. У тому числі, коли артист-менеджер бачить свою недостатню компетенцію в цьому, йому необхідно залучати юристів з боку. (Те ж саме стосується й решти функціоналу менеджера)

6. ДизайнПошук дизайнерів для обкладинки, оформлення соцмереж. Для виступів можуть знадобитися банери, VJ, необхідне налаштування світла, пошук моушн дизайнера, 3D-художника, узгодження ТЗ та макетів.

7. РелізиПошук підрядників для просування, підрядники по відео, зйомки сніпетів. Усі ці питання у будь-якому масштабі організації лягають на плечі артист-менеджера.

8. SMM, контент-мейкер та побудова комьюнітіРобить фото, відео, викладає в соцмережі, пише текст, спілкується з аудиторією тощо. Займається просуванням — таргетована реклама, домовленості про колаборації, реклама у блогерів, пітчинг на плейлисти, видання.Відповідно у великих артистів чи лейблах цю функцію виконує окремий фахівець.У MUZIKA цими функціями займається SMM спеціаліст, а також таргетологи за напрямками Youtube, insta+fb, Tik Tok.

9. Тур-менеджерУ артистів-початківців (якщо є така потреба) цю функцію також виконує менеджер артиста — їздити містами, вирішувати адміністративні питання, домовлятися про саундчек, вирішувати проблеми, перевіряти відповідність райдеру за технічними та побутовими умовами, щоб артист був максимально зосереджений на виступі.У артистів більшого масштабу, знову ж таки, цим займається концертний директор або тур-менеджер.

10. ДистрибуціяВідвантажувати релізи, заповнювати промо-план, відправляти на пітчинг. У великих лейблах займається цим окремий фахівець. У нас в MUZIKA цим також займається окрема людина.
11. РекламаЗалучати інтеграції до кліпів, домовлятися з рекламодавцями про рекламу в блогах артиста, тобто виконувати функцію продавця реклами. У лейблах і великих артистів цим займається окрема людина.

12. Фінансова частинаВаш менеджер повинен бути на "ти" з цифрами та табличками. Як правило, у самих артистів із цим складно, тому обов'язково потрібна людина, яка візьме фінансові питання на себе. При великих форматах займається цим окремий фінансовий директор.
Основне завдання — розвиток кар'єри артиста, тому він також може допомагати у виборі матеріалу для альбомів, послідовність випуску треків, пошук фінансування під проект.
Ще одним важливим завданням є зняття максимальної кількості адміністративних питань з артиста. Якщо згодом набирається команда, то артист-менеджер займається керівництвом цієї команди, усіма узгодженнями. Але поки що команди немає, артист-менеджер виконує все самостійно.
На основі цих функцій, що має вміти та знати музичний менеджер?
— Комунікативні та продаючі навички.Музичний бізнес — це бізнес лише на 50%, а на 50% — це творчість, емоції, іншими словами, як вже писав на початку — це бізнес емоцій. Успішний менеджер повинен вміти спілкуватися з людьми, вибудовувати з ними відносини, мати навичку ведення переговорів та вміння домовлятися. Тому сильною стороною успішного артист-менеджера стане ще й стресостійкість. А так як музична індустрія — це ще й інколи нічне життя, то артист менеджер має бути на зв'язку в музичній тусовці постійно (майже).
Як зрозуміти, що ця навичка є? Подивіться, як спілкується ваш майбутній менеджер. Він більше слухає чи говорить? Чи вміє він ставити запитання? Наскільки він переконливо розмовляє. Спробуйте вивести його на якусь суперечку чи розмову, в якій ви можете з ним обговорити якусь спірну ситуацію.

— Бути першим фанатом свого музиканта.Справа в тому, що менеджер відповідає за розвиток та зріст музичного проекту. Не можна продати те, що тобі не подобається. 
Як збагнути, що це є? Запитайте у людини щиро і спостерігайте за діями. Насправді, досить легко зрозуміти переваги людини: просто спілкуйтеся про різні напрямки й спостерігайте. Якщо людина вирішила лукавити, то за її відповідями й діями все стане зрозуміло. І, до речі, так ви теж зможете з'ясувати його комунікативні та продаючі навички.
І в принципі завжди видно, чи захоплена людина музичним бізнесом, музикою і конкретно вами, чи ні. Про це можна побачити по тому чи він розвивається, чи розповідає своєму оточенню про вас, чи надихає він артиста й чи надає чарівного пенделя, який мотивуватиме на роботу.

— Розбиратись у digital-сфері.Головна сфера просування музикантів сьогодні – це соцмережі. Головне завдання музичного менеджера – просування проекту та приведення його до комерційного успіху. Арифметика проста — якщо артист-менеджер хоче привести музичний проект до успіху, йому просто обов'язково потрібно розбиратися в діджитал просуванні.

— Бути маркетологом та продавцемЦе випливає із минулих пунктів. Комерційний успіх музичного проекту та його популярність – це головні завдання менеджера. Саме на це і мають бути націлені усі дії.
Як зрозуміти, що ця навичка є? Має бути стратегія, план. Дізнайтеся про ідеї просування: що він робитиме для комерційного просування вашого проекту. Хоч самостійно артисту складно оцінити комерційний успіх стратегії, але її наявність – це вже добре!

— Мати навички управлінцяОрганізувати, все врахувати, спланувати, поставити завдання тощо. Список у цьому напрямі дуже великий.
Попросіть організувати просту подію для вас і подивіться за тим, як він діятиме — якщо уточнить у вас усі деталі, а потім організує все легко та без зайвих проблем, то вам пощастило.

— Любов до цифрВам не потрібна людина, яка беззавітно закохана в цифри, але однозначно вони не повинні лякати вашого потенційного кандидата. Гроші – це добре, це енергія. Це те, що дає можливість розвиватися.

— Розуміння музичного бізнесу.
Мова про досвід і про це я напишу пізніше

Що в результаті ми маємо? Величезна кількість обов'язків та навичок. І менеджерів, які працюють із артистами, можна умовно розділити на дві групи.
Головний менеджер — партнер проекту, який займається стратегією та розвитком комерційної складової. Усі його дії — манімейкінгові. Домовитися, обговорити, підписати контракт, погодити вартість тощо.
Виконавчий менеджер — принеси, подай, проконтролюй, напиши, нагадай, перевір, переконайся і все, що пов'язане з тим, щоб зробити життя музиканта легким, зрозумілим і прозорим. Більше підходить назва бізнес-помічник. Це дуже важлива роль, яка перебирає всі організаторські функції.
У результаті важливим стає досвід людини, з якою ви плануєте працювати. Це безпосередньо впливає і на винагороду менеджера.

Досвідчений чи ні: кого шукаємо?
Відповідь на це питання залежить від того, що у вас за проект та які перспективи. Якщо ви випустили лише один трек і перспективи туманні, то варто відразу розуміти: навряд чи до вас піде досвідчений менеджер. Якщо це не ваш друг або він раптом розгляне у вас неймовірний потенціал.
В іншому випадку доля проектів-початківців — недосвідчені менеджери. Або висока зарплата досвідченому. Як видно з цього месіджу, при наймі менеджера важливий ще й бюджет, який ви маєте в своєму розпорядженні. 
Для чого вам досвідчений менеджер?Досвідчена людина: це зв'язки, знання та розуміння того, як влаштований світ музичного бізнесу. Така людина має потрібні контакти, є розуміння бізнес-процесів та digital-маркетингу, вона знає як розвивати музичний проект та зробити максимум дій комерційно успішними.
Якщо ви знайшли реального професіонала, то така людина здатна дати імпульс вам як артисту і швидко показати результат.
Варто розуміти, що результат у цьому випадку — це кількість аудиторії, активності у соцмережах, виступи, кількість стрімів на плейлистах, згадок у ЗМІ і, як наслідок, надходження грошей.
Він бере на себе якісну комунікацію, вирішення суперечок, «відбілення» репутації артиста, і звісно ж приймає удар у конфліктних ситуаціях. Адже репутація артиста – це те, що ні в якому разі не повинно постраждати за жодних обставин.
Вартість такого менеджера безпосередньо залежить від його досвіду, зв'язків і, зрештою, результату, який він здатний принести. Простіше кажучи: досвідченіші — дорожчі.
Досвідченого менеджера можна розглядати на роль стратегічного партнера, який займатиметься розвитком вас як музичного проекту.
● Як визначити його досвід?● Кого знає в індустрії та до кого може звернутися?● Якими проектами займався і що конкретно робив? Чому це важливо? Тому що проект може бути гучним, а займався він лише сторінкою в Інстаграм. І не лише повірити менеджеру на слово, а й перевірити.● Що було тяжкого, а що давалося легко?
Загалом варто поговорити з людиною: ставте конкретні питання і намагайтеся виводити на конкретні відповіді. Якщо таких конкретних відповідей немає, то людина намагається пустити вам пилюку в очі.
Як ще дізнатися, що за людина перед вами? Індустрія музичного-бізнесу доволі вузька і завжди можна поспілкуватися з іншими менеджерами або навіть артистами, щоб дізнатися про людину, з якою ви розглядаєте співпрацю.
Однозначно, у такому разі не варто звертати увагу на думку однієї людини та краще опитати 3-5. Так як при спілкуванні тільки з однією людиною, можна натрапити на особисту ворожість або просто окрему суб'єктивно взяту думку (а це часто буває в нашій сфері).

Навіщо вам недосвідчений менеджер?
У музичного менеджера, окрім розвитку, є ще й пул завдань з адміністрування. І це цілком підійде недосвідченому менеджеру. Чорнова частина роботи, яку музиканти радо передають іншим.
На таку роль підійде друг, брат, дівчина і навіть родич, якщо він горить вашою творчістю і прагне вам допомагати (головне аби ви не розсварилися на фоні робочих питань). Також можна знайти фахівця-початківця серед випускників курсів і факультетів музичного менеджменту. Безліч молодих людей шукає цікаві проекти для старту. 

Плюсів роботи з недосвідченим менеджером я бачу декілька:
вартість - він значно дешевше. З ним можна працювати або за невеликий гонорар, або за відсоток з продажу, якщо вам зовсім нічим платити, а він вірить у ваш проект.
Ентузіазм - нахабство гори здатна згорнути. Нерідко у менеджера-початківця немає кордонів і він у хорошому сенсі може бути нахабним, що може позитивним чином позначитися на якихось знайомствах, перспективах і виступах.
Спільний розвиток - ви ростете разом з ним, а він із вами. Може вийти дуже тісна колаборація, зав'язана на дружніх засадах. Але краще все одно не забувати про контракт та чітко прописані посадові обов'язки та фінансові умови. Так ви зможете уникнути незручних питань у майбутньому.
Де шукати музичного менеджера?

Вже декілька варіантів я згадав: випускники спеціалізованих курсів і серед своїх знайомих, які готові спробувати, по знайомствах з індустрії. Телеграм-канали, фейсбук групи, у яких присутні учасники індустрії. Скористайтеся власними соцмережами або ж зверніться до музичних пабліків з проханням заявити про те, що знаходитеся в режимі «активного пошуку» менеджера  
Де ще?
Банально: серед знайомих музикантів. Питання «А чи знаєш когось адекватного, хто хотів би?..» може познайомити вас з людьми, які розглядають для себе нову сферу або мають вже якийсь хоч якийсь досвід. Цей метод працює як у частині з недосвідченими менеджерами, так і підходить для пошуку фахівця з досвідом.
Поза музичною сферою. Справа в тому, що музичний менеджер — це людина з добрими навичками комунікацій, продажів, управління бізнесом, знанням PR-сфери або розуміння проектного менеджменту. Є багато людей, які не прижилися у своїй сфері, але можуть захотіти спробувати свої сили музичної індустрії.
Ви можете також схантити або залучити вже досвідченого менеджера через контакти на офіційних сторінках знайомих і незнайомих музикантів.
Наприклад, ви бачите, що якийсь артист активно розвивається. Значить, мабуть, у нього є той, хто якісно керує та розвиває музиканта. Насправді роботу адекватного артист-менеджера (та й неадекватного теж) відразу видно. Все міряється за комерційним успіхом і появою артиста у великих проектах, новинах та інших подіях.
Знайдіть контакти та напишіть йому акуратно безпосередньо. Класно мати Marketing Kit про себе та свій проект. Навіть якщо він відмовить, запитайте у нього, чи є хтось серед знайомих, хто міг би взятися за ваш проект. Просте питання може заощадити вам час та нерви.
Простий приклад: ви закохані у творчість LAUD і вам подобається, те, що бачите, його менеджер веде його досить успішно. Напишіть в пошуку інстаграму або, можливо, ви вже підписані на LAUD. В його шапці профілю вказані контактні дані менеджера.
Далі все просто – напишіть менеджеру, опишіть максимально лояльно та якісно свій проект та чекайте. Можливо, він особисто візьме вас на супровід, порекомендує комусь або надішле контакт менеджера, який зможе допомогти в просуванні та адмініструванні.
LAUD, наведено як приклад і я ніяк не рекламую ні його, ні його менеджера. Просто слухайте його новий трек та насолоджуйтесь чудовим голосом! 
Нерідко артист менеджером можуть стати колишні музиканти, які не здобули слави у сфері шоу-бізнесу або просто відчувають своє покликання саме в цьому напрямі.
Шукайте в телеграм-чатах з музикантами чи учасниками індустрії. У таких чатах можна знайти як досвідчену людину, яка не проти спробувати себе в ролі музичного менеджера, так і зовсім новачків, які закохані в музику, але, як і раніше, знаходяться в пошуку свого місця під сонцем шоу-бізнесу.
Якщо ж ви ніде не знайшли фахівця, який зможе закривати всі напрямки - якісно займатися адмініструванням проекту і успішно його розвивати, ми пропонуємо звернутися до мене особисто чи до MUZIKA і ми також з радістю допоможемо в цьому.
Дякую, що не дивлячись ні на що, ти продовжуєш працювати на культурному фронті! Творимо історію української музики разом! 💙💛
Автор: Павло СтрілецькийЗалишилися запитання / індивідуальний запит: напиши нам

Автор: Павло СтрілецькийЗалишилися запитання / індивідуальний запит: напиши нам